A SimCity tbb mint 10 vvel ezeltt jelent meg, s hatalmas siker volt. Megszletett a Sim sorozat, melynek szmos tagja ugyan jtszhatatlan volt (pl.: Sim Life, Sim Earth), de tbb kzlk hatalmas sikereket rt el. Most is a Sim vilgban vagyunk, de azt ajnlom mindenki felejtse el eddigi eltleteit, vagy jles gondolatait mikor elszr betlti a jtkot. A The Sims nem hasonlthat semmilyen eddig megjelent jtkhoz, nincs kategria ahova be lehetne sorolni.
A jtk tulajdonkppen egy emberszimultor a sz szoros rtelmben (teht nem First Person Shooter!). A vrosok helyett most egy csald lett kell irnytanunk, figyelnnk kell a szocilis, pnzgyi s krnyezeti vonatkozsokra.
A jtk elejn ki kell vlasztanunk azt a csaldot, amelyiknek a helyben cselekedni akarunk. Kt lehetsgnk van, vagy egy meglv familval jtszunk, vagy generlunk egy jat. Generlsnl minden csaldtag tulajdonsgait meg kell hatroznunk; ez t tnyezbl tevdik ssze.
Neat (ignyessg): Ez hatrozza hogy a karaktermennyire ignyli s tesz a tisztasgrt. Pl. kimossa a kdat frds utn
Outgoing (eljrkls): j emberekkel trtn tallkozs esetn mennyire gyorsan enged fel, partyknl a sarokban l, vagy a trsasg kzpontja-e
Active (aktivts): Minnl magasabb az rtke annl kevesbe lusta karakternk. Ha rtke magas, nem fog a fotelben pihengetni, hanem magtl felmos
Playful (jtkossg): Mennyire rti embernk a viccet, tncol-e ha ms kemnyen ropja, szereti s rtkeli-e a jtkokat s a "fun" dolgokat
Nice (kedvessg): Tulajdonkppen az idegek vastagsgt jelzi, alacsonyabb rtkeknl hamar kijn a sodrbl a karakter.
Az rtkek belltsa utn a karakter brsznnek, kornak (felntt, gyerek), nemnek s kls kinzetnek meghatrozsa a feladatunk. Ezek a jtkot magt nem rintik, de mivel rkig fogjuk bmulni az embereket, mgis fontosak. A generlst kedvnk szerint megismtelhetjk (a csald llhat egy emberbl is), gy nagyobb kezdtkt kapunk, nagyobb hzat vehetnk, de a feladatunk is jval nehezebb. Elsre senkinek nem ajnlok kt embernl tbbet.
A csald megvan, mr csak helyet kell vlasztanunk a fejldshez. Fellnzetben ltjuk a terep kpt, rajta nhny hzzal. A kivlasztott hz rtl fggen marad pnznk bebtorozsra. A tbbi hzban jvendbeli szomszdaink laknak.
A jtk a Simeknl mr megszokott perspektvban zajlik. A bal als sarokban tallhat a men, itt menthetjk a jtkot, forgathatjuk a terepet, rnagythatunk, lekicsinythetjk, ptkezhetnk s vehetnk btorokat. A falak nagysga is bellthat, vlemnyem szerint nyugodtan kikapcsolhatjuk, csupn zavar tnyez ha takarsban van valami.
Els dolgunk a villmgyors pause legyen, tekintsk meg leend otthonunkat. Ha teljesen res (egy embert irnytva az lesz) minden szksges berendezst neknk kell megvennnk. Itt most nem akarom felsorolni a felszerelsi trgyakat, csupn a lnyeges kategrikat emltem:
A szkek ikonja alatt tallunk mindenfajta l s fekveszkzt
Irasztal: a klnfle dolgozasztalok a konyhai elksztasztaltl a frdszobai pelenkzig
Dekorci cmsz alatt virgok, rk, festmnyek stb.
Elektronika: fali tzjelz, plazmatv stb.
Konyhai eszkzk: kvfz, ht, st stb.
Vzzel sszefgg dolgok: mosogat, pezsgfrd stb.
Vilgts: lmpk
Egyb: a szemetestl az ergpen t a billirdasztalig minden, ami az elzekbe nem sorolhat be
A vsrlshoz csupn r kell bknk a trgyra s a kivnt helyre mozgatnunk; az elads szintn hasonl mdon trtnik, termszetesen fordtott sorrendben. Minden trgynak vannak fontos jellemzi, a drgbbak knyelmi, gyorsasgi s ms szempontok miatt elnysek (a drgbb mindig jobb). A knyelmesebb szkben gyorsabban regenerldunk, a plazmatv eltt lve gyorsabban feltltdnk, s az antik festmny jobban emeli a szoba fnyt mint olcsbb trsa. A hz ptse is ugyanilyen egyszer, csak akkor a falak felhzsa utn ajtkat, ablakokat, lpcsket, tett, fkat is neknk kell elhelyeznnk.
Kezdetben ott llunk a lakssal, jvedelem nlkl; munkt kell tallnunk. Ezt a naponta kihozott jsgbl vagy a szmtgpnkbl (ha van) tehetjk meg, utbbinak elnye a hrom munkalehetsg, mg papiroson csak naponta egy szerepel. A munka kivlasztsa utn tesztbeszlgets, majd siker esetn a napi robot jn; a melhelyre a hz eltt megll aut szllt el, dudlsakor karakternk automatn elhagyja a hzat. Fontos megjegyezni, hogy a kivlasztott munka egyben letplya is, sokat dolgozva fokozatosan fejldni fogunk, ami jvedelmnkre is kihat.
Minden karakternek vannak fejleszthet tulajdonsgai, ezek nagysga kihat a karrierre is, ezeket fejlesztve ellptetshez jutunk. Nhny plda:
Politikusi plyhoz j karizma kell, ezt tkr eltt llva fejleszthetjk
Atltknl s katonknl a test erstse a lnyeges
Tudomnyos s orvosi lettnl a logikt rszestik elnyben (fejleszts mdja: sakk)
A kreatvits (zongora, fests) s a mechanikai tuds (knyvek) is tbb helyen meggyorsthatja a karriert.
Embereink ignyet a jobbra lent lthat svok jelzik, felsorolsszeren: hsg, komfortrzet ("knyelem", j wc s knyelmes fotel is nvelheti), higinia (kzmoss, frds nveli), hlyagteltettsg (a wc ldsos hats, de elhanyagols esetn a pciens a szoba kzepre piszkit), energia (alvs nveli), vidmsg (tv, szmtgp, jtkok nvelik), szocilis kapcsolatok (szomszdokkal, partnernkkel beszlgetve n), s vgl a helyisg maga (ennek rtke stabil, mindig az aktulis helyisgtl fgg, annak dekorcija, vilgossga, berendezse emeli az rtket; ers kihatssal van a hangulatra).
Miutn szert tettnk biztos bevteli forrsra ki tudjuk fizetni a rendszeresen rkez szmlkat s megkezdhetjk otthonunk kicsinostst. Az idzts a jtk fontos rsze, sebessgt hrom fokozatban llthatjuk. Mivel mg leglassabb fokozatban is igen gyorsan tellik jval kevesebb tevkenysget vgezhetnk mint szeretnnk, ezrt igen fontos a munkk j beosztsa, s a pontossg. rezhet, hogy itt nem igazn a szimulci realisztikussga volt a fejlesztk clja, a karakterek jval hosszabb jtkideig vgeznek tbb tevkenysget mint a vals letben; mindenfajta sok mozgst ignyl dolog el van tlozva (pl. kimenni a hz el jsgrt flra, kivinni a szemetet szintn). Ez persze nem igazn szmt, mivel a breink is ehhez igazodnak: a laboratriumi asszisztens is 230 dollrt keres naponta, pedig csupn egerek ketrect takartja s felmos;>). gy van pnznk az unalmasabb, rendszeres napi tevkenysgek vgrehajtsra munkaert felvenni, kertsznk meglocsol minden nvnyt, cseldlnyunk felmos, elmosogat s mindenhol kitakart.
A jtk lnyeges pontja a szomszdokkal val kapcsolattarts, a kzssg erstse. Embereink szocilis lnyek, akik szrakozst, trsasgot s bartokat ignyelnek. Ettl boldogabbak lesznek, jobban vgzik munkjukat, egyszval egsz letkre kihat.Rendszeresen megltogatnak a szomszdok, thvhatjuk ket telefonon, kertipartyt rendezhetnk, st kivlasztva ldozatunkat sokat kedveskedve neki ssze is hzasodhatunk vele. A karakterek kommunikcijnak tmja a fejk felett lv kis piktogrammokon lthat. Mindenki ki akarja majd prblni a szexulis kapcsolatok modellezst, de sajnlattal kzlm, hogy a jtk nem tmogat semmifle extrm fantzit (pl. kt lny sszehozsa). A kdba, illetve zuhanyzba lls eltt is ki vannak pixelezve karaktereink intim rszei, gy a jtk ellen semelyik szlnek nem lehet kifogsa. A babk szletse is nmileg elnagyoltan trtnik, hzasprom tncoltatsa, cskolzs, egyms tbbszri tleltetse utn megkrdezte a program kivnok-e gyereket. Igent mondva megjelent a babakocsi benne a picivel, de mivel a napi ktelessgeket teljesteni kell, a szlk a szokott mdon elmentek dolgozni; miutn a gyerek 4 rja egyedl volt bejtt egy emberke a gymgytl s elvitte.
A hzban lv trgyakra rkattintva megtudhatjuk milyen tevkenysget vgezhetnk vele; tvnl ki-be kapcsols s csatornavlts, telefonnl szolgltats rendelse (pizza, cseldlny, kertsz) illetve bartaink, a rendrsg tzoltsg felhvsa. Utbbi alacsony fzsi kpessg esetn igen gyakori lehet, halt mr meg karakterem konyhai tzben ;>.
A bemutat elejn emltettem, hogy ki kell vlasztanunk melyik csaldot akarjuk irnytani. Itt jn be a Sim-tnyez, a fejlds. A jtknak csupn egy mentett llsa van; a csald "fejlesztst" abbahagyva, msik csald irnytst vlasztva felvehetjk a kapcsolatot a korbbi csalddal. Teht a jtk egy nhny csaldbl ll kzssgben zajlik, ahol elg sokat jtszva elbb-utbb vrosnyi gyerek szlethet a mi vezetsnk alatt.
A Sims weboldaln szmos apr programocskt tallhatunk amikkel testreszabhatjuk a programot, neknk tetsz textrkat krelhatunk. j hzakat s csaldokat tlthetnk le, vadonatj felszerelsi trgyakkal gazdagthatjuk a meglvket. Termszetesen a rajongk ltal ksztett dolgok is elrhetek.
Grafika Szp helyett inkbb clszernek mondanm, ez az ami a legkevsb szmt egy ilyen tipus jtknl. A karakterek szpen rendereltek, minden berendezsi trgy knnyen felismerhet. Karaktereink bosszusgukat a fejk felett lv brcskval jelzik, ezt sszehasonltva az alul lv szincskok nagysgval ki lehet tallni melyik jellemzre nem figyeltnk.
Zene, effektek: A zent a tv, rdi hangja szolgltatja; a jtk tmogatja az mp3 lejtszst, s a jtk knyvtrban tallhat 4 stlusban jtsz rdilloms (latin, rock, country s klasszikus) filejait kicserlhetjk a neknk tetszre. A karakterek nem angolul, hanem kpzeletbeli nyelven beszlnek, de a hangslyokbl kvetkeztetni lehet a stlusra. Szinte minden cselekedetnl van valami hanghats.
sszegzs: A jtk nmileg elgondolkodtat: mi szmt egy csaldban sikernek? A karrier? A csald nagysga? A bartok szma? Nem akarok politizlni, de a jtkot btran ajnlom minden lelkes csaldvd lharcosnak; egyedisge miatt a Sim sorozat kedvelinek ktelez, ellensgeinek pedig mindenkppen rdemes levetkznik fenntartsaikat: a jtk kivl. A SimCity tbb mint 10 vvel ezeltt jelent meg, s hatalmas siker volt. Megszletett a Sim sorozat, melynek szmos tagja ugyan jtszhatatlan volt (pl.: Sim Life, Sim Earth), de tbb kzlk hatalmas sikereket rt el. Most is a Sim vilgban vagyunk, de azt ajnlom mindenki felejtse el eddigi eltleteit, vagy jles gondolatait mikor elszr betlti a jtkot. A The Sims nem hasonlthat semmilyen eddig megjelent jtkhoz, nincs kategria ahova be lehetne sorolni.
A jtk tulajdonkppen egy emberszimultor a sz szoros rtelmben (teht nem First Person Shooter!). A vrosok helyett most egy csald lett kell irnytanunk, figyelnnk kell a szocilis, pnzgyi s krnyezeti vonatkozsokra.
A jtk elejn ki kell vlasztanunk azt a csaldot, amelyiknek a helyben cselekedni akarunk. Kt lehetsgnk van, vagy egy meglv familval jtszunk, vagy generlunk egy jat. Generlsnl minden csaldtag tulajdonsgait meg kell hatroznunk; ez t tnyezbl tevdik ssze.
Neat (ignyessg): Ez hatrozza hogy a karaktermennyire ignyli s tesz a tisztasgrt. Pl. kimossa a kdat frds utn
Outgoing (eljrkls): j emberekkel trtn tallkozs esetn mennyire gyorsan enged fel, partyknl a sarokban l, vagy a trsasg kzpontja-e
Active (aktivts): Minnl magasabb az rtke annl kevesbe lusta karakternk. Ha rtke magas, nem fog a fotelben pihengetni, hanem magtl felmos
Playful (jtkossg): Mennyire rti embernk a viccet, tncol-e ha ms kemnyen ropja, szereti s rtkeli-e a jtkokat s a "fun" dolgokat
Nice (kedvessg): Tulajdonkppen az idegek vastagsgt jelzi, alacsonyabb rtkeknl hamar kijn a sodrbl a karakter.
Az rtkek belltsa utn a karakter brsznnek, kornak (felntt, gyerek), nemnek s kls kinzetnek meghatrozsa a feladatunk. Ezek a jtkot magt nem rintik, de mivel rkig fogjuk bmulni az embereket, mgis fontosak. A generlst kedvnk szerint megismtelhetjk (a csald llhat egy emberbl is), gy nagyobb kezdtkt kapunk, nagyobb hzat vehetnk, de a feladatunk is jval nehezebb. Elsre senkinek nem ajnlok kt embernl tbbet.
A csald megvan, mr csak helyet kell vlasztanunk a fejldshez. Fellnzetben ltjuk a terep kpt, rajta nhny hzzal. A kivlasztott hz rtl fggen marad pnznk bebtorozsra. A tbbi hzban jvendbeli szomszdaink laknak.
A jtk a Simeknl mr megszokott perspektvban zajlik. A bal als sarokban tallhat a men, itt menthetjk a jtkot, forgathatjuk a terepet, rnagythatunk, lekicsinythetjk, ptkezhetnk s vehetnk btorokat. A falak nagysga is bellthat, vlemnyem szerint nyugodtan kikapcsolhatjuk, csupn zavar tnyez ha takarsban van valami.
Els dolgunk a villmgyors pause legyen, tekintsk meg leend otthonunkat. Ha teljesen res (egy embert irnytva az lesz) minden szksges berendezst neknk kell megvennnk. Itt most nem akarom felsorolni a felszerelsi trgyakat, csupn a lnyeges kategrikat emltem:
A szkek ikonja alatt tallunk mindenfajta l s fekveszkzt
Irasztal: a klnfle dolgozasztalok a konyhai elksztasztaltl a frdszobai pelenkzig
Dekorci cmsz alatt virgok, rk, festmnyek stb.
Elektronika: fali tzjelz, plazmatv stb.
Konyhai eszkzk: kvfz, ht, st stb.
Vzzel sszefgg dolgok: mosogat, pezsgfrd stb.
Vilgts: lmpk
Egyb: a szemetestl az ergpen t a billirdasztalig minden, ami az elzekbe nem sorolhat be
A vsrlshoz csupn r kell bknk a trgyra s a kivnt helyre mozgatnunk; az elads szintn hasonl mdon trtnik, termszetesen fordtott sorrendben. Minden trgynak vannak fontos jellemzi, a drgbbak knyelmi, gyorsasgi s ms szempontok miatt elnysek (a drgbb mindig jobb). A knyelmesebb szkben gyorsabban regenerldunk, a plazmatv eltt lve gyorsabban feltltdnk, s az antik festmny jobban emeli a szoba fnyt mint olcsbb trsa. A hz ptse is ugyanilyen egyszer, csak akkor a falak felhzsa utn ajtkat, ablakokat, lpcsket, tett, fkat is neknk kell elhelyeznnk.
Kezdetben ott llunk a lakssal, jvedelem nlkl; munkt kell tallnunk. Ezt a naponta kihozott jsgbl vagy a szmtgpnkbl (ha van) tehetjk meg, utbbinak elnye a hrom munkalehetsg, mg papiroson csak naponta egy szerepel. A munka kivlasztsa utn tesztbeszlgets, majd siker esetn a napi robot jn; a melhelyre a hz eltt megll aut szllt el, dudlsakor karakternk automatn elhagyja a hzat. Fontos megjegyezni, hogy a kivlasztott munka egyben letplya is, sokat dolgozva fokozatosan fejldni fogunk, ami jvedelmnkre is kihat.
Minden karakternek vannak fejleszthet tulajdonsgai, ezek nagysga kihat a karrierre is, ezeket fejlesztve ellptetshez jutunk. Nhny plda:
Politikusi plyhoz j karizma kell, ezt tkr eltt llva fejleszthetjk
Atltknl s katonknl a test erstse a lnyeges
Tudomnyos s orvosi lettnl a logikt rszestik elnyben (fejleszts mdja: sakk)
A kreatvits (zongora, fests) s a mechanikai tuds (knyvek) is tbb helyen meggyorsthatja a karriert.
Embereink ignyet a jobbra lent lthat svok jelzik, felsorolsszeren: hsg, komfortrzet ("knyelem", j wc s knyelmes fotel is nvelheti), higinia (kzmoss, frds nveli), hlyagteltettsg (a wc ldsos hats, de elhanyagols esetn a pciens a szoba kzepre piszkit), energia (alvs nveli), vidmsg (tv, szmtgp, jtkok nvelik), szocilis kapcsolatok (szomszdokkal, partnernkkel beszlgetve n), s vgl a helyisg maga (ennek rtke stabil, mindig az aktulis helyisgtl fgg, annak dekorcija, vilgossga, berendezse emeli az rtket; ers kihatssal van a hangulatra).
Miutn szert tettnk biztos bevteli forrsra ki tudjuk fizetni a rendszeresen rkez szmlkat s megkezdhetjk otthonunk kicsinostst. Az idzts a jtk fontos rsze, sebessgt hrom fokozatban llthatjuk. Mivel mg leglassabb fokozatban is igen gyorsan tellik jval kevesebb tevkenysget vgezhetnk mint szeretnnk, ezrt igen fontos a munkk j beosztsa, s a pontossg. rezhet, hogy itt nem igazn a szimulci realisztikussga volt a fejlesztk clja, a karakterek jval hosszabb jtkideig vgeznek tbb tevkenysget mint a vals letben; mindenfajta sok mozgst ignyl dolog el van tlozva (pl. kimenni a hz el jsgrt flra, kivinni a szemetet szintn). Ez persze nem igazn szmt, mivel a breink is ehhez igazodnak: a laboratriumi asszisztens is 230 dollrt keres naponta, pedig csupn egerek ketrect takartja s felmos;>). gy van pnznk az unalmasabb, rendszeres napi tevkenysgek vgrehajtsra munkaert felvenni, kertsznk meglocsol minden nvnyt, cseldlnyunk felmos, elmosogat s mindenhol kitakart.
A jtk lnyeges pontja a szomszdokkal val kapcsolattarts, a kzssg erstse. Embereink szocilis lnyek, akik szrakozst, trsasgot s bartokat ignyelnek. Ettl boldogabbak lesznek, jobban vgzik munkjukat, egyszval egsz letkre kihat.Rendszeresen megltogatnak a szomszdok, thvhatjuk ket telefonon, kertipartyt rendezhetnk, st kivlasztva ldozatunkat sokat kedveskedve neki ssze is hzasodhatunk vele. A karakterek kommunikcijnak tmja a fejk felett lv kis piktogrammokon lthat. Mindenki ki akarja majd prblni a szexulis kapcsolatok modellezst, de sajnlattal kzlm, hogy a jtk nem tmogat semmifle extrm fantzit (pl. kt lny sszehozsa). A kdba, illetve zuhanyzba lls eltt is ki vannak pixelezve karaktereink intim rszei, gy a jtk ellen semelyik szlnek nem lehet kifogsa. A babk szletse is nmileg elnagyoltan trtnik, hzasprom tncoltatsa, cskolzs, egyms tbbszri tleltetse utn megkrdezte a program kivnok-e gyereket. Igent mondva megjelent a babakocsi benne a picivel, de mivel a napi ktelessgeket teljesteni kell, a szlk a szokott mdon elmentek dolgozni; miutn a gyerek 4 rja egyedl volt bejtt egy emberke a gymgytl s elvitte.
A hzban lv trgyakra rkattintva megtudhatjuk milyen tevkenysget vgezhetnk vele; tvnl ki-be kapcsols s csatornavlts, telefonnl szolgltats rendelse (pizza, cseldlny, kertsz) illetve bartaink, a rendrsg tzoltsg felhvsa. Utbbi alacsony fzsi kpessg esetn igen gyakori lehet, halt mr meg karakterem konyhai tzben ;>.
A bemutat elejn emltettem, hogy ki kell vlasztanunk melyik csaldot akarjuk irnytani. Itt jn be a Sim-tnyez, a fejlds. A jtknak csupn egy mentett llsa van; a csald "fejlesztst" abbahagyva, msik csald irnytst vlasztva felvehetjk a kapcsolatot a korbbi csalddal. Teht a jtk egy nhny csaldbl ll kzssgben zajlik, ahol elg sokat jtszva elbb-utbb vrosnyi gyerek szlethet a mi vezetsnk alatt.
A Sims weboldaln szmos apr programocskt tallhatunk amikkel testreszabhatjuk a programot, neknk tetsz textrkat krelhatunk. j hzakat s csaldokat tlthetnk le, vadonatj felszerelsi trgyakkal gazdagthatjuk a meglvket. Termszetesen a rajongk ltal ksztett dolgok is elrhetek.
Grafika: Szp helyett inkbb clszernek mondanm, ez az ami a legkevsb szmt egy ilyen tipus jtknl. A karakterek szpen rendereltek, minden berendezsi trgy knnyen felismerhet. Karaktereink bosszusgukat a fejk felett lv brcskval jelzik, ezt sszehasonltva az alul lv szincskok nagysgval ki lehet tallni melyik jellemzre nem figyeltnk.
Zene, effektek: A zent a tv, rdi hangja szolgltatja; a jtk tmogatja az mp3 lejtszst, s a jtk knyvtrban tallhat 4 stlusban jtsz rdilloms (latin, rock, country s klasszikus) filejait kicserlhetjk a neknk tetszre. A karakterek nem angolul, hanem kpzeletbeli nyelven beszlnek, de a hangslyokbl kvetkeztetni lehet a stlusra. Szinte minden cselekedetnl van valami hanghats.
sszegzs: A jtk nmileg elgondolkodtat: mi szmt egy csaldban sikernek? A karrier? A csald nagysga? A bartok szma? Nem akarok politizlni, de a jtkot btran ajnlom minden lelkes csaldvd lharcosnak; egyedisge miatt a Sim sorozat kedvelinek ktelez, ellensgeinek pedig mindenkppen rdemes levetkznik fenntartsaikat: a jtk kivl.
|